Dzięki rosnącej ostatnio popularności systemów inteligentnego budynku i idącej w ślad za tym liczbie zrealizowanych instalacji zaczynają w sposób naturalny spadać koszty tego typu rozwiązań.
Użytkownicy w miarę wzrostu świadomości o potrzebie oszczędzania energii – proporcjonalnie do podwyżek jej cen – oczekują praktycznych podpowiedzi. Wprawdzie oszczędności uzyskiwane przez prywatnych inwestorów w mieszkaniówce są zauważalne, ale w przeliczeniu na kWh wcale nie są imponujące. W tym przypadku wciąż jeszcze najważniejszy jest efekt polegający na podniesieniu standardu mieszkania i komfortu jego użytkowania.
W przypadku obiektów użyteczności publicznej gra toczy się o zupełnie inne pieniądze. Jest to prostą konsekwencją kubatury tych budynków. Prostota i wygoda kompleksowego zarządzania całym obiektem sprawiła, że systemy inteligentnych budynków stają się praktycznie standardem dla takich inwestycji. Systemy sterowania automatyką budynku z powodzeniem sprawdzają się w halach sportowych, urzędach, szpitalach, muzeach czy teatrach.
Rozwój ten zauważyło Przedsiębiorstwo Specjalistyczne Teatr z Piaseczna, uzupełniając swoje realizacje technologii scenicznych o system HDL BUS-Pro, który idealnie nadaje się do sterowania oświetleniem widowni oraz sterowania foyer.
Specyfika pracy teatru
Aby stworzyć wygodny i funkcjonalny system sterowania oświetleniem widowni, należy poznać potrzeby użytkownika oraz znać specyfikę pracy teatru. System taki musi w sposób płynny sterować oświetleniem widowni (bardzo ważny jest przedział początkowy, czyli zakres 0–10%, dlatego należy również precyzyjnie dobrać właściwe oprawy oświetleniowe) – najczęściej regulowanym przez urządzenia działające w standardzie DMX, gdzie poprzez merger uzyskuje się możliwość operowania światłem zarówno z systemu HDL BUS-Pro, jak i z konsoli oświetlenia.
Dzięki modułowej budowie HDL BUS-Pro nie jesteśmy ograniczeni jedynie do sterowania ściemnianiem przez DMX – w razie potrzeby używane są moduły do sterowania oprawami oświetleniowymi przez sygnał 0–10V DC, DALI (zastosowane m.in. w Centrum Kultury Zamek w Przemyślu) lub bezpośrednio z regulatorów HDL.
System oświetlenia widowni najczęściej jest dodatkowo wyposażony w styczniki do sterowania obwodami nieregulowanymi sceny (w zależności od wielkości obiektu – od kilkunastu do kilkuset) oraz wykorzystywany do załączania styczników głównych regulatorów scenicznych i sterowania oświetleniem roboczym.
Największą zaletą tak rozległych systemów jest możliwość operowania nimi z wielu miejsc, z wykorzystaniem minimalnej ilości okablowania – w HDL BUS-Pro wykorzystuje się skrętkę UTP do podłączania kolejnych urządzeń i punktów dostępowych.
Głównym punktem dostępu do systemu oświetlenia widowni jest stanowisko operatora oświetlenia, gdzie do zarządzania oświetleniem wykorzystywany jest ekran dotykowy o przekątnej 7” produkcji HDL. W przypadku większych instalacji ekranów tych jest więcej lub stosuje się komputer PC z dużym ekranem dotykowym.
Pulpit oświetleniowca oferuje dostęp do wszystkich funkcji systemu i zawsze jest nadrzędnym punktem dostępowym, w związku z czym ma zaprogramowane przyciski do blokowania pozostałych paneli, aby w czasie przedstawienia ktoś niepowołany nie mógł wprowadzić dodatkowych „efektów świetlnych”. Ekran dotykowy często jest też stosowany na stanowisku inspicjenta – pracownicy techniczni teatru zawsze doceniają możliwość załączania obwodów z poziomu sceny lub z tabletu bezprzewodowego.
Pozostałe punkty sterowania to panele montowane w puszkach podtynkowych przy wejściach na widownię. Czasem są to panele HDL z serii DLP, czyli panele przyciskowe z wyświetlaczem LCD, czasem zwykłe panele przyciskowe firmy HDL. Ponieważ te punkty są dostępne dla publiczności, w czasie spektaklu muszą być zablokowane z pulpitu operatora oświetlenia. Należy również zwrócić uwagę, że wyposażenie sceny cały czas się rozwija, a zastosowanie HDL BUS-Pro zapewnia swobodną rozbudowę systemu w miarę potrzeb.
Kolejnym zastosowaniem teatralnym systemu HDL BUS-Pro jest sterowanie oświetleniem foyer. W tym przypadku zadaniem systemu HDL jest sterowanie – za pomocą kilku paneli z przyciskami oraz paneli dotykowych – oświetleniem pomieszczeń foyer odpowiednim do pory dnia, sposobu wykorzystania pomieszczeń oraz trybu pracy sceny i całego teatru.
Z punktów dostępowych można wybierać gotowe sceny świetlne dla całego budynku:
- przed/po przedstawieniu,
- w trakcie przedstawienia,
- oświetlenie nocne,
- powszedni dzień pracy teatru,
- kasa czynna w nocy,
- oświetlenie do sprzątania w poszczególnych obszarach budynku.
Niewątpliwą zaletą HDL BUS-Pro jest możliwość rozproszenia systemu oraz łatwość przeprogramowania go w miarę potrzeb. HDL BUS-Pro jest nie tylko ekonomiczny na etapie inwestycyjnym, ale również sprawdzony w wielu światłych instytucjach kultury na terenie całej Polski.
Autor: Maciej Walentowski